Dropshipping to coraz popularniejszy model współpracy pomiędzy hurtownia, a sklepem internetowym. Do tej pory sprzedawcy internetowi korzystali przede wszystkim z zagranicznych (głównie chińskich) serwisów internetowych, na których dokonywali zakupu towarów objętych uprzednim zamówieniem klienta. W tym wypadku umowa o współpracy była w zasadzie zbędna, gdyż sprzedawcę internetowego i jego kontrahenta wiązał regulamin danego serwisu.

 

Obecnie jednak taki model współpracy zaczynają oferować polskie hurtownie, a tym wypadku dobrze przygotowana umowa o dropshipping jest niezbędna do prawidłowego określenia praw i obowiązków hurtowni oraz sklepu internetowego. Umowa ma również szczególne znaczenie dla ustalenia roli hurtowni i sklepu internetowego wobec klienta końcowego, którym nierzadko będzie konsument.

 

Poniżej omówimy najważniejsze kwestie związane z umową o dropshipping.

Dwa podstawowe modele droshippingu

W praktyce dropshipping prowadzony jest w kilku modelach. Poniżej omówimy dwa podstawowe, z którymi mamy najczęściej do czynienia:

 

1) hurtownia – sprzedawca dla klienta końcowego i sklep internetowy – pośrednik hurtowni

W tym modelu hurtownia jest jednocześnie sprzedawcą dla klienta końcowego. Klient kupując towar w sklepie internetowym tak naprawdę zawiera umowę sprzedaży nie z właścicielem sklepu (inaczej usługodawcą, czyli naszym pośrednikiem), ale z hurtownią. To na hurtowni ciążą w tym wypadku wszelkie obowiązki wynikające z umowy sprzedaży zawieranej na odległość.  Hurtownia bierze w tym wypadku na siebie cały proces dostawy towaru, obsługi reklamacji i zwrotów. Klient powinien tutaj otrzymać dowód zakupu towaru (np. paragon) wystawiony przez hurtownię. W powyższym modelu sprzedawca jest jedynie pośrednikiem hurtowni i właścicielem – usługodawcą sklepu internetowego. Pośrednik w tym wypadku skupia się przede wszystkim na marketingu i promowaniu sklepu internetowego. Pośrednik zarabia na prowizji od sprzedanego przez hurtownię towaru – są to jednak rozliczenia między hurtownią, a pośrednikiem, a nie klientem. Dla klienta końcowego korzystanie z usług świadczonych drogą elektroniczną poprzez sklep internetowy jest bezpłatne. Jeżeli chodzi o odpowiedzialność pośrednika wobec klienta końcowego to ogranicza się ona w zasadzie do odpowiedzialności za usługi świadczone drogą elektroniczną, jak np. konto czy newsletter.

 

2) hurtownia – dostawca towaru i sklep internetowy – sprzedawca dla klienta końcowego

Tutaj z kolei hurtownia sprzedaje towar sprzedawcy, a ten z kolei sprzedaje go klientowi końcowemu. Rola hurtowni ogranicza się zazwyczaj do dostawy towaru zgodnie z zamówieniem klienta. Niekiedy hurtownia przyjmuje na siebie dodatkowo np. obsługę reklamacji i zwrotów – nie mniej w tym wypadku zmienia się jedynie miejsce składania reklamacji lub zwrotów, a nie podmiot za nie odpowiedzialny. W tym modelu odpowiedzialność z tytułu umowy sprzedaży będzie ponosi sprzedawca, a nie hurtownia. Sprzedawca w tym wypadku, podobnie jak pośrednik wyżej, będzie również ponosił odpowiedzialność jako usługodawca sklepu internetowego. W praktyce sprzedawca wystawia tutaj dowód zakupu klientowi końcowemu i do niego kierowane są roszczenia związane z umową sprzedaży. Sprzedawca zarabia tutaj nie na prowizji, a na różnicy między ceną towaru w hurtowni, a ceną uzyskaną od klienta końcowego (w skrócie jest to jego marża).

 

Oba modele mają inne przełożenie na kształt umowy o dropshipping. Każde rozwiązanie niesie ze sobą inne konsekwencje dla praw i obowiązków stron umowy oraz dla klientów końcowych. W przypadku jeżeli klientami końcowymi będą również konsumenci umowa o współpracy powinna regulować m.in., kto odpowiada za spełnienie obowiązków informacyjnych wobec konsumentów oraz kto odpowiada za zwroty i reklamacje towaru.

 

Dopełnieniem umowy o dropshipping powinien być regulamin sklepu internetowego oparty o ten model – szerzej w tym temacie piszemy tutaj: Regulamin sklepu internetowego w modelu dropshipping

Jak wygląda dobrze przygotowana umowa o dropshipping

Przygotowanie dobrej umowy wymaga indywidualnego podejścia do każdego Klienta. Niezbędne jest tutaj prawidłowego określenie potrzeb i planów Klienta. Umowa powinna im odpowiadać oraz zabezpieczać ich realizację.

 

Umowa o dropshipping powinna regulować przede wszystkim:

 

  1. strony umowy,
  2. przedmiot umowy,
  3. procedura składania zamówień,
  4. sposoby płatności,
  5. koszty, terminy i sposoby dostaw,
  6. przyjęty przez strony model droshippingu,
  7. zakres praw i obowiązków stron wynikający z umowy,
  8. stosunek stron umowy do klienta końcowego (w szczególności, kto jest obowiązany za spełnienie obowiązków informacyjnych wobec klienta końcowego będącego konsumentem),
  9. zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa,
  10. postanowienia końcowe.

Jeżeli jesteś zainteresowana/y przygotowaniem umowy o dropshipping skorzystaj z formularza poniżej, a nasi prawnicy niezwłocznie się z Tobą skontaktują. 

Zapisz się na newsletter prawny

Zapisz się na newsletter prawny

Dowiesz się pierwszy o zmianach przepisów dot. regulaminów i weźmiesz udział w webinarach.

SUKCES - zapisałeś się!