Rozwój działalności, budowanie renomy, wyróżnianie się na rynku stopniowo doprowadzają do sytuacji, w których przedsiębiorca chciałby zabezpieczyć swoje prawa i uniknąć sytuacji w której inny podmiot na rynku rozpoczyna produkcję swoich towarów pod znakiem uznanego już w danej branży przedsiębiorcy. W odpowiednim momencie warto zadbać więc o to, by znak towarowy pod którym prowadzi się działalność został zarejestrowany, a tym samym chronił działalność uprawnionego.
O korzyściach z rejestracji znaku towarowego pisaliśmy na łamach serwisu Prokonsumencki.pl tutaj (kliknij) Dzisiaj skupimy się bardziej na tym jak chronić swoje prawa w serwisach typu marketplace (np. Allegro, czy Amazon).
Powszechność Internetu i w związku z tym rozwijający się handel elektroniczny, w tym w ramach portali skupiających oferty różnych przedsiębiorców sprawia, że naruszenia są możliwe na coraz większą skalę. Inaczej niż w przypadku konkretnej strony internetowej naruszyciela, w ramach przedstawionych wielu ofert dotyczących podobnego produktu, utrudnione jest jednoznaczne zwrócenie przez przeciętnego klienta uwagi na to, że sprzedawca który wystawił ofertę nie ma nic wspólnego z firmą której znakiem oznacza swoje produkty.
Sama rejestracja znaku towarowego to pierwszy, podstawowy krok do zabezpieczenia praw przedsiębiorcy. Pojawia się jednak pytanie, czy w momencie stwierdzenia naruszenia w ramach serwisu marketplace, bezpośrednie skierowanie się do naruszyciela to jedyna możliwość przedsiębiorcy korzystającego z usług portalu handlu elektronicznego?
Okazuje się, że nie. Wiele z tych portali przewidziało narzędzia, które mają ułatwić dochodzenie praw, a sam EUIPO nawiązał w tym celu współpracę z częścią z nich.
Systemy powiadamiania o naruszeniach
Pierwszym z narzędzi, o którym warto wspomnieć, jest możliwość powiadomienia serwisu o możliwości naruszenia praw własności intelektualnej zgłaszającego. System powiadomień może oczywiście różnić się w zależności od danego portalu, zasadniczo jednak najczęściej wymaga on dokonania zgłoszenia na specjalnym formularzu, który następnie należy wysłać do serwisu (w ramach samego serwisu lub pocztą elektroniczną na podany adres).
W takim formularzu zazwyczaj wymagane jest podanie:
- danych dotyczących firmy uprawnionego/zgłaszającego,
- informacji o prawach jakie przysługują zgłaszającemu (poprzez wskazanie np. numeru zarejestrowanego znaku towarowego);
- odnośnika do ofert na których naruszenie wystąpiło (np. w formie linku).
Przykładowo, w serwisie Allegro zgłoszenia naruszenia dokonuje się na specjalnym formularzu, który następnie należy przesłać na podany w nim adres poczty elektronicznej.
Niektóre serwisy w celu dokonania zgłoszenia wymagają równoczesnego uczestnictwa w programach ochrony dostępnych w ramach serwisu, o których mowa poniżej.
Programy ochrony własności intelektualnej
Innym narzędziem który ma ułatwić ochronę, są programy wprowadzane przez niektóre serwisy, których celem jest ułatwienie właścicielom praw własności intelektualnej dochodzenia ich praw. Według informacji uzyskanych na stronie EUIPO, takie narzędzia oferują różne funkcje, ale zazwyczaj zapewniają uproszczony proces powiadamiania o ofertach, co do których istnieje podejrzenie, że stanowią naruszenie, a także szczególne rozwiązania do śledzenia powiadomień i ich wyników.
Mogą one również oferować narzędzia ułatwiające wyszukiwanie ofert, które mogą naruszać prawa właściciela. By przystąpić do takiego programu zasadniczo wymagana jest rejestracja, w trakcie której poza danymi firmy należy wskazać prawa własności intelektualnej jakie przysługują użytkownikowi. Zgłoszenie weryfikowane jest przez serwis.
Przykładowo, w serwisie Allegro wdrożono Program Współpraca w Ochronie Praw. Zgłoszenie chęci udziału w programie następuje poprzez pocztę elektroniczną. Po wysłaniu zgłoszenia, Allegro informuje o wymaganych dokumentach i dokonuje analizy zgłoszenia pod kątem możliwości zakwalifikowania do programu.
Link do informacji o programie: https://dlakupujacych.allegro.pl/bezpieczenstwo/wspolpraca-w-ochronie-praw/pl/o-programie.
Z kolei w serwisie Amazon przewidziano program Amazon Brand Registry, który umożliwia użytkownikom ochronę marki dzięki zautomatyzowanym zabezpieczeniom pomagającymi wykrywać i usuwać treści które mogą naruszać prawa. Poza tym, w ramach programu, Amazon pozwala na promocję marki, m.in. poprzez generowanie reklam zawierających logo.
Informacje o programie wraz z odniesieniem do szczegółowych wymogów dotyczących uczestnictwa w programie znajdują się pod linkiem: https://brandservices.amazon.pl/.
Wartym wskazania jest tutaj również rozwiązanie przewidziane przez Ebay, które przewidziało Program Posiadaczy Praw Własności (VeRO). Jest to jeden z serwisów, w którym skorzystanie z systemu powiadomień o którym mowa powyżej jest uzależnione od uczestnictwa w programie. W takim przypadku system powiadomień staje się jedynie funkcją w ramach narzędzia samego programu, a nie osobnym narzędziem.
Link do informacji o programie w serwisie Ebay: https://www.ebay.pl/pages/help/tp/vero-rights-owner.html.
Punkt kontaktowy
Serwisy przewidują niekiedy również tzw. punkt kontaktowy, który pomaga uzyskać pomoc w przypadku problemów z korzystaniem z systemu powiadomień – w przypadku natomiast gdy serwis nie przewiduje osobnego systemu powiadamiania, punkt kontaktowy może pełnić jego rolę. Punkt kontaktowy pomaga również w razie problemów z przystąpieniem do programu dostępnego w serwisie. Można więc stwierdzić, że jest to zasadniczo narzędzie pomocnicze do przedstawionych powyżej, mające zagwarantować prawidłowość działania przewidzianych przez serwisy systemów ochrony.
Podsumowanie
Jak więc widzimy, serwisy we współpracy z EUIPO zaczęły zwracać baczniejsza uwagę na to, by w ich ramach nie dochodziło do naruszeń praw własności intelektualnej. Chroni to zarówno sprzedawców którzy prowadzą swoją działalność w ramach tych serwisów, jak i kupujących, którzy są chronieni przed wprowadzeniem w błąd. Wskazane tu narzędzia są oczywiście przykładowe, wyróżnione na podstawie informacji uzyskanych ze strony EUIPO. Nie ulega wątpliwości że może być ich więcej i wraz z biegiem czasu mogą pojawiać się nowe.
Więcej informacji z odnośnikami do poszczególnych portali współpracujących z EUIPO znajduje się na stronie EUIPO: https://euipo.europa.eu/ohimportal/pl/web/observatory/e-commerce.
Należy jednak pamiętać, że zasadniczo możliwość skorzystania z ochrony z użyciem tych narzędzi wymaga wyraźnego potwierdzenia praw – serwis nie pomoże w przypadku gdy prawa nie są chronione – należy o tym pamiętać i warto zawczasu zarejestrować znak – można tego dokonać również z naszą pomocą.
SME Fund 2022 – dotacje na znak towarowy
Przy tej okazji przypominamy, że do końca 2022 roku, szczególnie warto rozważyć rejestrację znaku ponieważ ruszył program dotacji unijnych, który pozwala zaoszczędzić nawet 75% opłat za zgłoszenie znaku. Więcej szczegołów tutaj (kliknij).