Czy regulamin hurtowni internetowej różni się czymś od regulaminu standardowego sklepu internetowego? Na tak postawione pytanie należy odpowiedzieć w ten sposób: dobry regulamin (czyli dbający o interesy hurtownika oraz bezpieczny dla klienta) hurtowni internetowej powinien się różnić od regulaminu standardowego sklepu internetowego. 

W niniejszym wpisie omówimy podstawowe kwestie związane ze sprzedażą hurtową oraz co powinien i co może regulować regulamin hurtowni internetowej tak aby jak najlepiej zabezpieczyć interesy hurtownika.

 

Regulamin hurtowni internetowej, czyli czym jest sprzedaż hurtowa

 

W internecie powstaje nie tylko co raz więcej sklepów internetowych, ale także hurtowni internetowych. Hurtownia internetowa to taki sklep dla sklepów internetowych, w którym te ostatnia mogą zaopatrywać się w towar sprzedawany następnie konsumentom. W tym miejscu docieramy do sedna, czyli identyfikacji podmiotów sprzedaży hurtowej. Dodajmy, że jest to podstawowa cecha odróżniająca hurtownię od sklepu internetowego. W przypadku sprzedaży hurtowej z obu stron takiej umowy mamy przedsiębiorców. Co prawda co raz częściej hurtownie wydzielają również kanał sprzedaży konsumenckiej, ale zazwyczaj ta część jest wyraźnie wydzielona i w tym wypadku kwestie prawne dotyczące konsumentów są zawarte w osobnym regulaminie bądź wyraźnie wyszczególnione w regulaminie hurtowni internetowej.

 

Co powinien zawierać regulamin hurtowni i na co można sobie w nim pozwolić

 

Fakt, że z obu stron umowy sprzedaży hurtowej mamy przedsiębiorców pozwala hurtownikowi w miarę dowolnie ukształtować regulamin takiej sprzedaży. Dobrze napisany regulamin hurtowni pozwoli ustrzec się ryzyka klauzul niedozwolonych, które stanowią z kolei znaczne ryzyko w przypadku sprzedaży konsumenckiej.

Regulamin hurtowni powinien oczywiście regulować określone kwestie, a wynikające przede wszystkim z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną – tutaj hurtownia ma obowiązek określić zasady korzystania z takich funkcjonalności jak konto, czy formularz zamówienia. Czasami odrębne przepisy dla danej branży mogą wymagać również specyficznych uregulowań.

Poza częścią obowiązkową hurtownik może określić również zasady zawieranych umów sprzedaży, w tym np. kwestie terminów płatności, wymaganych zaliczek, czy też ograniczenia w zakresie reklamacji towarów oraz odpowiedzialności. Tutaj w zasadzie hurtownik ma dowolność, należy aczkolwiek pamiętać o przepisach powszechnie obowiązujących, w tym o zasadach współżycia społecznego.

 

Po co hurtowni regulamin

 

Tak jak wskazaliśmy powyżej przepisy prawa wymuszają posiadanie regulaminu w przypadku hurtowni internetowych. Nie mniej nie tylko z tego powodu warto posiadać regulaminu. Dobrze przygotowany regulamin, dopasowany do danej hurtowni pozwoli przede wszystkim zmniejszyć ryzyko biznesowe hurtownika. Mamy tutaj na myśli m.in. kwestię rękojmi za towar, odpowiedzialności za ew. uszkodzenia w transporcie, a także elastyczne uregulowanie kwestii płatności tak aby zapewnić tutaj jak najlepszą płynność finansową hurtownika.

 

Masz pytania do tego artykułu? Napisz do nas kontakt@regulaminowo.pl albo zostaw komentarz poniżej.

 

Zapisz się na newsletter prawny

Zapisz się na newsletter prawny

Dowiesz się pierwszy o zmianach przepisów dot. regulaminów i weźmiesz udział w webinarach.

SUKCES - zapisałeś się!